מדריך למורה

הורידו את קובץ המדריך המלא

מבוא

ננוטכנולוגיה הינו תחום שהחל להתפתח בשנים האחרונות, ומהותו שימוש בתכונות הייחודיות של רכיבים שגודלם מזערי (מננומטרים מעטים ועד עשיריות מיקרון) כדי לייצר חומרים בעלי תכונות חדשות. הננוטכנולוגיה עוסקת בבניית אובייקטים שונים (חומרים, מערכות, התקנים, רכיבים) מאבני בניין זעירים המתקרבים לממדים של אטומים או מולקולות, ובמקרים מסויימים האובייקטים הללו נבנים מאטומים או מולקולות בודדים.

 

מטרות על:

  • ידיעת מושגי יסוד , הכרת תופעות ועקרונות בתחום הננוטכנולוגיה
  • עיסוק ביישומים ובמשמעות של ננוטכנולוגיה עבור הפרט והחברה
  • טיפוח מיומנויות חשיבה ביקורתית
  • לעורר עניין (המבוסס על ידע) בתחום הננוטכנולוגיה.

 אוכלוסיית היעד  והיקף שעות
התוכנית  תילמד בכיתות ז – ט בהיקף של 30-60 שעות.

שיטות ודרכי  הוראה– למידה  ודגמי הוראה
תהליך ההוראה – למידה י יבוצע תוך שילוב מגוון דרכים להעברת החומר הנלמד. התהליך יתמקד בלמידה  עצמית בסביבה מתוקשבת לצד שיטות הוראה נוספות ושונות כגון: הרצאות, דיונים, הדגמות , פעילות במעבדה וסיורים למעבדות ננוטכנולוגיה במוסדות מחקר.
דגמי ההוראה בכל אחד מנושאי הלימוד בתוכנית מתבססים על:
1. יצירת עניין – העלאת שאלות ואיתור תפיסות/עמדות/ידע מוקדם  של התלמידים
2. התנסות פעילה – לימוד אישי בסביבה מתוקשבת ושילוב פעילות במעבדה
3. סיכום כיתתי באמצעות מצגת הוראה
4. הערכה – מבחן מתוקשב או עבודת סיכום

סביבות הוראה – למידה
תהליך ההוראה – למידה יתקיים בחדר מחשבים  [המאפשר למידה אישית בסביבה מתוקשבת] תוך שילוב בין מפגשים פרונטאליים כיתתיים והתנסות במעבדה

הקשר לתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה
התוכנית- ננוטכנולוגיה בחט”ב משתלבת עם תוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה הן ברמה הרעיונית והן ברמת  התכנים.
ברמה הרעיונית:
ת”ל במדע וטכנולוגיה עוסקת  בחשיפה לתכנים מדעיים וטכנולוגיים, לקשרים וההשפעות ההדדיות בין מדע וטכנולוגיה  וההשפעות על החברה והסביבה.
באופן דומה, גם התוכנית בננוטכנולוגיה  עוסקת בקשרי הגומלין בין ננומדע לננוטכנולוגיה ובהשפעות הצפויות לפרט ולחברה.
ברמת התכנים:
חלק מהנושאים הנלמדים בת”ל במדע וטכנולוגיה [פיסיקה- כוחות , ביולוגיה- מבנה התא , כימיה- חומרים ותכונותיהם ] מהווים  ידע מוקדם להבנת תופעות ותהליכים בתחומי הננומדע וננוטכנולוגיה.

הורידו את קובץ המדריך המלא